Jak przygotować się do Black Friday, by osiągnąć rekordowe zyski w sklepie internetowym?

Można śmiało powiedzieć, że Black Friday już na dobre zagościł w polskim kalendarzu jako święto wielkich promocji i obniżek w sklepach przed Bożym Narodzeniem. O ile jednak w tym czasie głównym zadaniem klientów jest rozeznanie się w interesującej ich ofercie, tak na właścicielach sklepów internetowych czeka dużo więcej do wykonania.

Czarny piątek - historia

Czarny piątek wywodzi się ze stanów zjednoczonych.

W Polsce uznaje się 2015 rok za pierwszy, w którym sklepy zaczęły przygotowywać oferty związane z czarnym piątkiem.

Kiedy obchodzimy Black Friday w 2022 roku?

W tym roku Black Friday przypada 25 listopada!
Zapamiętaj tę datę i zaplanuj całą kompanię z odpowiednim wyprzedzeniem.

Przygotuj swój sklep na czarny piątek

Black Friday, czyli czarny piątek, wypada zawsze w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. To dzień, na który naprawdę warto się przygotować. Dobrze opracowana strategia działań może zwiększyć liczbę konwersji oraz ich wartość nawet dwukrotnie. 

Ponadto, według raportu Google aż ⅓ respondentów przyznaje, że woli wstrzymać się z zakupami do czarnego piątku, jeśli nie ze względu na same promocje, to chociaż z uwagi na darmową wysyłkę. Już te argumenty przemawiają za tym, że koniecznie powinieneś zainteresować się tym tematem. Jednak na co zwrócić szczególną uwagę?

Zobacz jak w 2021 roku rosło zainteresowanie  Black Friday według Google Trends. Statystyki jasno przedstawiają wzrost zainteresowania już tydzień przed wydarzeniem a jego kumulacja przypada na piątek. Najczęściej wyszukiwana była fraza z połączeniem nazwy marki oraz black friday np. x13 black friday.

Wykres Google Trends - z okres 1-31 listopad 2021

Wykres Google Trends - z okres 1-31 listopad 2021

Według popularności zainteresowaniem słowa BlackFriday najwięcej klientów wyszukuje informacji o ofertach promocyjnych w piątek, jednak ruch zwiększa się już 2 dni przed.
Przemyśl czy nie lepiej zrobić dużą promocję tylko w piątek, weekend lub tydzień. Nie polecamy startować z Black Friday miesiąc czy dwa tygodnie przed zazwyczaj daje to niski stosunek marży do wzrostu sprzedaży. Więcej informacji o strategii promocji w kolejnych akapitach.

Zobacz jak zmieniała się popularność wyszukiwania słowa Black Friday w lata 2015-2021.
Mimo mniejszego zainteresowania słowem Black Friday w 2020 oraz 2021 roku, sprzedaż w tym czasie była wyższa niż w 2019 roku.

Wykres Google Trends - w latach 2015 - 2021

Wykres Google Trends - w latach 2015 - 2021

Czy przygotowanie oferty na 2022 ma sens?

Zdecydowanie TAK!

Z uwagi na wysoką inflację dużo klientów od dłuższego czasu poszukuje okazji cenowych podczas zakupów. Wiele osób wykorzysta okres wyprzedaży z czarnego piątku jako świetną okazję do zakupów świątecznych.

Konsumenci w obawie przed rosnącymi cenami produktów, zrobią zakupy wcześniej niż zazwyczaj. Dlatego koniec listopada powinien być lepszym okresem sprzedażowym niż początek grudnia.

Ustal strategię promocji

Sukces sprzedażowy w Black Friday nie opiera się jedynie na rzuceniu kodem rabatowym na wszystkie produkty. Aby skutecznie przyciągnąć klienta i osiągnąć duże zyski tego dnia, powinieneś wykonać solidną analizę dotychczasowej sprzedaży. 

Przejrzyj obecny asortyment i sprawdź, które produkty rozchodzą się jak świeże bułeczki, a które głównie zalegają na półkach i generują koszty magazynowania. Zweryfikuj sprzedaż zarówno z całego roku, jak i poprzednich edycji Black Friday. To da Ci ogląd, jakie ustalić ceny tego dnia i które produkty wystawić „na pierwszy ogień”, aby osiągnąć zamierzone cele. 

Nie masz pomysłu na strategię promocyjną? Przedstawiamy te najpopularniejsze:

  • rabaty procentowe

  • darmowa dostawa

  • rabaty ilościowe

  • progi rabatowe

  • zestawy produktów

Zadbaj o opisy produktów i kategorii

Dobrze skonstruowane opisy produktów w Twoim e-sklepie pełnią funkcję skutecznego handlowca. Pokazują walory produktów i przedstawiają ich praktyczne wykorzystanie, a także rozwiewają wszelkie wątpliwości dotyczące zakupu. Pamiętaj, że w Twoim sklepie internetowym klient nie może „na żywo” sprawdzić jakości i funkcjonalności asortymentu. W tym przypadku Twoją jedyną bronią jest słowo, które, właściwie użyte, zaprowadzi klienta wprost do finalizacji transakcji. 

Ponadto skuteczne opisy produktów i kategorii nie tylko zachęcą potencjalnego klienta do zakupów u Ciebie. Pozwolą także na sprawne poruszanie się po Twojej witrynie, pomogą zwiększyć sprzedaż w pozostałej części roku kalendarzowego oraz pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

Ogłoś światu swoją wspaniałą ofertę na Black Friday

Samo ustalenie rabatów na produkty nie wystarczy, by przyciągnąć klienta do Twojego sklepu internetowego. Musisz go jeszcze o nich poinformować! W tym przypadku dobrze zaplanuj strategię contentową.
Wykorzystaj dostępne kanały dotarcia organicznego i płatnego:

  • informowanie na sklepie internetowym

  • social media

  • newsletter

  • płatne reklamy na Facebooku

  • płatna reklama w Google Ads

  • marketing szeptany

  • współpraca z blogerami/influenserami

  • kampanie SMS

Pamiętaj, by swoją ofertę ogłosić wcześniej, niż w sam Black Friday. Jeśli zrobisz to tylko tego dnia, bardzo możliwe, że zginie ona pośród zmasowanych komunikatów konkurencji. Robiąc to na długo przed czarnym piątkiem, zwiększasz szansę na lepsze zakotwiczenie planowanych promocji w głowie klienta.

Przygotuj swój sklep na nawał klientów

W czarny piątek w ciągu jednego dnia ruch w Twoim sklepie internetowym zwiększy się wielokrotnie w porównaniu do pozostałego okresu sprzedażowego. Jeśli nie chcesz stracić szansy na większe zyski, koniecznie zadbaj o pojemność serwera oraz przepustowość Twojej witryny. Nie ma nic bardziej irytującego niż długo ładujący się, zacinający lub, co gorsza, wyłączający się sklep internetowy. To gotowy przepis na utratę potencjalnego zakupu. Ma być szybko i sprawnie!

Pamiętaj także, że klient musi mieć ustaloną jasną ścieżkę zakupu. Dobrze, aby była ona intuicyjna i nie wymagała zbyt długiego zastanawiania się, co należy kliknąć, by otrzymać upragniony produkt. W tym przypadku przydadzą Ci się praktyczne moduły do PrestaShop, które wspomogą klienta w drodze do zakupu, a także bardziej zmotywują go do działania.

Ulepsz sklep internetowy o moduły, które zwiększą sprzedaż

„Mój informatyk nie ma czasu na wdrożenie nowych funkcjonalności sklepu internetowego przed Black Friday, co robić?” 

Jeżeli Twój e-sklep oparty jest na PrestaShop, na ratunek przychodzą nasze gotowe moduły PrestaShop. Są to rozwiązania, które nie wymagają wiedzy specjalistycznej do wdrożenia ich w sklepie internetowym. W prosty sposób wspomogą Twoją sprzedaż i ułatwią ścieżkę zakupową klienta bez obciążenia dla działania witryny. 

Wybierając nasze moduły PrestaShop, otrzymujesz nie tylko gotowe narzędzia, ale także dokładną instrukcję, dzięki której samodzielnie dodasz niezbędne funkcjonalności na stronie np. na Black Friday.

Co szczególnie polecamy na ten wymagający sprzedażowo czas? Sprawdź nasze propozycje modułów PrestaShop do Twojego sklepu internetowego na czarny piątek.

Landing page

Dobrym pomysłem na przedstawienie promocji na Black Friday w sklepie internetowym jest stworzenie odrębnej strony, tzw. landing page’a. Ogromnym plusem tego rozwiązania jest fakt, że taka witryna skupia się tylko na jednym temacie (w tym przypadku na czarnym piątku). Dzięki temu klient nie rozprasza się pozostałą ofertą, a przez to szczęśliwie kończy zakup. 

Ten moduł PrestaShop zawiera także dodatkowe funkcje, które wspomogą Twoją sprzedaż podczas Black Friday.

  • Aktywne produkty z licznikiem czasu do końca promocji – limitowana promocja lepiej angażuje klientów do aktywnych zakupów.

  • Produkty, które dopiero pojawią się w promocji z tzw. opcją produktów-zagadek (z ukrytym zdjęciem, nazwą, ceną produktu oraz licznikiem odliczającym do startu promocji). Takie działanie pobudzi emocje oraz zainteresowanie klientów, którzy będą odkrywać kolejne cechy produktów promocyjnych. 

  • Produkty, które nie są już dostępne w promocji.

Dodanie oferty na module PrestaShop Landing Page jest dziecinnie proste. Nie musisz zatem angażować specjalisty – sam dodasz wszystkie produkty, które mają się pojawić w sklepie podczas Black Friday. Ponadto masz dostęp do całej listy produktów, którym za pomocą zaledwie 2 kliknięć ustalisz początek i koniec promocji. 

Jeśli wybierzesz nasze moduły PrestaShop, otrzymasz dodatkowo takie elementy jak:

  • gotowe projekty landing page dostosowane do najważniejszych wydarzeń w ciągu roku;

  • listę logotypów, które zadbają o wizualny aspekt Twoich promocji;

  • zestaw grafik do produktów zagadek;

  • gotowe schematy podsumowania oferty.

Zobacz, jak jeszcze pomoże Ci moduł PrestaShop Landing Page w przygotowaniach sklepu internetowego do Black Friday. SPRAWDŹ PRODUKT TUTAJ

Pop-up

Wielu sprzedawców twierdzi, że wyskakujące okienka pop-up tylko denerwują wchodzących na witrynę. Nic bardziej mylnego – dobrze zaprojektowane potrafią podnieść sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent. Poza tym takie narzędzie będzie doskonałym pomysłem na poinformowanie klienta o trwającej akcji Black Friday.

Pop-upy wykorzystasz nie tylko podczas czarnego piątku! Świetnie sprawdzą się do przedstawienia takich informacji jak:

  • obecnie trwające konkursy;

  • dodatkowe rabaty;

  • trwający urlop;

  • zapis do newslettera;

  • bezpłatna dostawa;

  • i wielu innych!

Moduł PrestaShop Pop-Up zawiera wiele funkcjonalności, w tym możliwość ustawienia:

  • terminu pojawienia się okienka (np. na czas promocji w Black Friday);

  • opóźnionego pojawienia się pop-upu na stronie (np. po kilkunastu sekundach);

  • różnych okienek pop-up w zależności od podstrony i miejsca przybycia klienta (np. Facebook, porównywarki cenowe);

  • tzw. exit pop-up, czyli okienka, które pojawi się przy próbie wyjścia ze sklepu.

Poznaj dokładną specyfikację produktu – SPRAWDŹ GO TUTAJ!

Pasek informacyjny z licznikiem

Wolisz ustalić akcje promocyjne na Black Friday na głównej stronie sklepu internetowego? Pop-up kojarzy Ci się z nachalnością i nie przepadasz za tą formą promocji? Poinformuj swoich klientów o limitowanej ofercie za pomocą paska informacyjnego z licznikiem. 

Element ten może być wyświetlany na każdej podstronie tuż nad nagłówkiem Twojego sklepu lub na dole okna przeglądarki. Takie umiejscowienie pozwala na szybkie poinformowanie odwiedzającego witrynę o trwających akcjach i zachęci go do wzięcia udziału w promocji.

Nie musisz pamiętać o tym, by za każdym razem włączać i wyłączać pasek informacyjny z konkretną promocją. Ten moduł PrestaShop pozwala ustawić kilka wariantów paska oraz zaprogramować czas, w którym powinien się on wyświetlać klientom. Dzięki temu odwiedzający otrzymują aktualne informacje, a Ty możesz spokojnie zająć się pozostałymi sprawami firmowymi.

Dużą zaletą paska informacyjnego jest jego mała inwazyjność. Nie jest on tak krzykliwy, jak pop-up, a jego konfiguracja pozwoli Ci na dostosowanie go do estetyki Twojego sklepu internetowego. Dzięki temu doskonale dopasuje się do całości komunikacji na Twojej stronie. 

Pasek informacyjny wykorzystasz do takich informacji jak:

  • nowości w ofercie;

  • produkcie w preorderze;

  • odliczaniu do końca promocji;

  • akcjach promocyjnych, np. w czarny piątek;

  • trwającym urlopie;

  • przedłużonym czasie dostawy.

Już teraz wgraj pasek informacyjny z licznikiem na Black Friday, dzięki któremu przyciągniesz rzesze klientów. SPRAWDŹ PRODUKT TUTAJ!

Black Friday coraz bliżej. Nie czekaj dłużej i już teraz przygotuj swój sklep do tego święta promocji. Zobacz pozostałe moduły PrestaShop, które ułatwią Twoim klientom zakupy, a Tobie biznesowe życie. Sprawdź je teraz!