Jak przygotowa膰 si臋 do Black Friday, by osi膮gn膮膰 rekordowe zyski w sklepie internetowym?

Mo偶na 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e Black Friday ju偶 na dobre zago艣ci艂 w polskim kalendarzu jako 艣wi臋to wielkich promocji i obni偶ek w sklepach przed Bo偶ym Narodzeniem. O ile jednak w tym czasie g艂ównym zadaniem klientów jest rozeznanie si臋 w interesuj膮cej ich ofercie, tak na w艂a艣cicielach sklepów internetowych czeka du偶o wi臋cej do wykonania.

Czarny pi膮tek - historia

Czarny pi膮tek wywodzi si臋 ze stanów zjednoczonych.

W Polsce uznaje si臋 2015 rok za pierwszy, w którym sklepy zacz臋艂y przygotowywa膰 oferty zwi膮zane z czarnym pi膮tkiem.

Kiedy obchodzimy Black Friday w 2022 roku?

W tym roku Black Friday przypada 25 listopada!
Zapami臋taj t臋 dat臋 i zaplanuj ca艂膮 kompani臋 z odpowiednim wyprzedzeniem.

Przygotuj swój sklep na czarny pi膮tek

Black Friday, czyli czarny pi膮tek, wypada zawsze w pierwszy pi膮tek po 艢wi臋cie Dzi臋kczynienia. To dzie艅, na który naprawd臋 warto si臋 przygotowa膰. Dobrze opracowana strategia dzia艂a艅 mo偶e zwi臋kszy膰 liczb臋 konwersji oraz ich warto艣膰 nawet dwukrotnie. 

Ponadto, wed艂ug raportu Google a偶 鈪 respondentów przyznaje, 偶e woli wstrzyma膰 si臋 z zakupami do czarnego pi膮tku, je艣li nie ze wzgl臋du na same promocje, to chocia偶 z uwagi na darmow膮 wysy艂k臋. Ju偶 te argumenty przemawiaj膮 za tym, 偶e koniecznie powiniene艣 zainteresowa膰 si臋 tym tematem. Jednak na co zwróci膰 szczególn膮 uwag臋?

Zobacz jak w 2021 roku ros艂o zainteresowanie  Black Friday wed艂ug Google Trends. Statystyki jasno przedstawiaj膮 wzrost zainteresowania ju偶 tydzie艅 przed wydarzeniem a jego kumulacja przypada na pi膮tek. Najcz臋艣ciej wyszukiwana by艂a fraza z po艂膮czeniem nazwy marki oraz black friday np. x13 black friday.

Wykres Google Trends - z okres 1-31 listopad 2021

Wykres Google Trends - z okres 1-31 listopad 2021

Wed艂ug popularno艣ci zainteresowaniem s艂owa BlackFriday najwi臋cej klientów wyszukuje informacji o ofertach promocyjnych w pi膮tek, jednak ruch zwi臋ksza si臋 ju偶 2 dni przed.
Przemy艣l czy nie lepiej zrobi膰 du偶膮 promocj臋 tylko w pi膮tek, weekend lub tydzie艅. Nie polecamy startowa膰 z Black Friday miesi膮c czy dwa tygodnie przed zazwyczaj daje to niski stosunek mar偶y do wzrostu sprzeda偶y. Wi臋cej informacji o strategii promocji w kolejnych akapitach.

Zobacz jak zmienia艂a si臋 popularno艣膰 wyszukiwania s艂owa Black Friday w lata 2015-2021.
Mimo mniejszego zainteresowania s艂owem Black Friday w 2020 oraz 2021 roku, sprzeda偶 w tym czasie by艂a wy偶sza ni偶 w 2019 roku.

Wykres Google Trends - w latach 2015 - 2021

Wykres Google Trends - w latach 2015 - 2021

Czy przygotowanie oferty na 2022 ma sens?

Zdecydowanie TAK!

Z uwagi na wysok膮 inflacj臋 du偶o klientów od d艂u偶szego czasu poszukuje okazji cenowych podczas zakupów. Wiele osób wykorzysta okres wyprzeda偶y z czarnego pi膮tku jako 艣wietn膮 okazj臋 do zakupów 艣wi膮tecznych.

Konsumenci w obawie przed rosn膮cymi cenami produktów, zrobi膮 zakupy wcze艣niej ni偶 zazwyczaj. Dlatego koniec listopada powinien by膰 lepszym okresem sprzeda偶owym ni偶 pocz膮tek grudnia.

Ustal strategi臋 promocji

Sukces sprzeda偶owy w Black Friday nie opiera si臋 jedynie na rzuceniu kodem rabatowym na wszystkie produkty. Aby skutecznie przyci膮gn膮膰 klienta i osi膮gn膮膰 du偶e zyski tego dnia, powiniene艣 wykona膰 solidn膮 analiz臋 dotychczasowej sprzeda偶y. 

Przejrzyj obecny asortyment i sprawd藕, które produkty rozchodz膮 si臋 jak 艣wie偶e bu艂eczki, a które g艂ównie zalegaj膮 na pó艂kach i generuj膮 koszty magazynowania. Zweryfikuj sprzeda偶 zarówno z ca艂ego roku, jak i poprzednich edycji Black Friday. To da Ci ogl膮d, jakie ustali膰 ceny tego dnia i które produkty wystawi膰 „na pierwszy ogie艅”, aby osi膮gn膮膰 zamierzone cele. 

Nie masz pomys艂u na strategi臋 promocyjn膮? Przedstawiamy te najpopularniejsze:

  • rabaty procentowe

  • darmowa dostawa

  • rabaty ilo艣ciowe

  • progi rabatowe

  • zestawy produktów

Zadbaj o opisy produktów i kategorii

Dobrze skonstruowane opisy produktów w Twoim e-sklepie pe艂ni膮 funkcj臋 skutecznego handlowca. Pokazuj膮 walory produktów i przedstawiaj膮 ich praktyczne wykorzystanie, a tak偶e rozwiewaj膮 wszelkie w膮tpliwo艣ci dotycz膮ce zakupu. Pami臋taj, 偶e w Twoim sklepie internetowym klient nie mo偶e „na 偶ywo” sprawdzi膰 jako艣ci i funkcjonalno艣ci asortymentu. W tym przypadku Twoj膮 jedyn膮 broni膮 jest s艂owo, które, w艂a艣ciwie u偶yte, zaprowadzi klienta wprost do finalizacji transakcji. 

Ponadto skuteczne opisy produktów i kategorii nie tylko zach臋c膮 potencjalnego klienta do zakupów u Ciebie. Pozwol膮 tak偶e na sprawne poruszanie si臋 po Twojej witrynie, pomog膮 zwi臋kszy膰 sprzeda偶 w pozosta艂ej cz臋艣ci roku kalendarzowego oraz pozytywnie wp艂yn膮 na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

Og艂o艣 艣wiatu swoj膮 wspania艂膮 ofert臋 na Black Friday

Samo ustalenie rabatów na produkty nie wystarczy, by przyci膮gn膮膰 klienta do Twojego sklepu internetowego. Musisz go jeszcze o nich poinformowa膰! W tym przypadku dobrze zaplanuj strategi臋 contentow膮.
Wykorzystaj dost臋pne kana艂y dotarcia organicznego i p艂atnego:

  • informowanie na sklepie internetowym

  • social media

  • newsletter

  • p艂atne reklamy na Facebooku

  • p艂atna reklama w Google Ads

  • marketing szeptany

  • wspó艂praca z blogerami/influenserami

  • kampanie SMS

Pami臋taj, by swoj膮 ofert臋 og艂osi膰 wcze艣niej, ni偶 w sam Black Friday. Je艣li zrobisz to tylko tego dnia, bardzo mo偶liwe, 偶e zginie ona po艣ród zmasowanych komunikatów konkurencji. Robi膮c to na d艂ugo przed czarnym pi膮tkiem, zwi臋kszasz szans臋 na lepsze zakotwiczenie planowanych promocji w g艂owie klienta.

Przygotuj swój sklep na nawa艂 klientów

W czarny pi膮tek w ci膮gu jednego dnia ruch w Twoim sklepie internetowym zwi臋kszy si臋 wielokrotnie w porównaniu do pozosta艂ego okresu sprzeda偶owego. Je艣li nie chcesz straci膰 szansy na wi臋ksze zyski, koniecznie zadbaj o pojemno艣膰 serwera oraz przepustowo艣膰 Twojej witryny. Nie ma nic bardziej irytuj膮cego ni偶 d艂ugo 艂aduj膮cy si臋, zacinaj膮cy lub, co gorsza, wy艂膮czaj膮cy si臋 sklep internetowy. To gotowy przepis na utrat臋 potencjalnego zakupu. Ma by膰 szybko i sprawnie!

Pami臋taj tak偶e, 偶e klient musi mie膰 ustalon膮 jasn膮 艣cie偶k臋 zakupu. Dobrze, aby by艂a ona intuicyjna i nie wymaga艂a zbyt d艂ugiego zastanawiania si臋, co nale偶y klikn膮膰, by otrzyma膰 upragniony produkt. W tym przypadku przydadz膮 Ci si臋 praktyczne modu艂y do PrestaShop, które wspomog膮 klienta w drodze do zakupu, a tak偶e bardziej zmotywuj膮 go do dzia艂ania.

Ulepsz sklep internetowy o modu艂y, które zwi臋ksz膮 sprzeda偶

„Mój informatyk nie ma czasu na wdro偶enie nowych funkcjonalno艣ci sklepu internetowego przed Black Friday, co robi膰?” 

Je偶eli Twój e-sklep oparty jest na PrestaShop, na ratunek przychodz膮 nasze gotowe modu艂y PrestaShop. S膮 to rozwi膮zania, które nie wymagaj膮 wiedzy specjalistycznej do wdro偶enia ich w sklepie internetowym. W prosty sposób wspomog膮 Twoj膮 sprzeda偶 i u艂atwi膮 艣cie偶k臋 zakupow膮 klienta bez obci膮偶enia dla dzia艂ania witryny. 

Wybieraj膮c nasze modu艂y PrestaShop, otrzymujesz nie tylko gotowe narz臋dzia, ale tak偶e dok艂adn膮 instrukcj臋, dzi臋ki której samodzielnie dodasz niezb臋dne funkcjonalno艣ci na stronie np. na Black Friday.

Co szczególnie polecamy na ten wymagaj膮cy sprzeda偶owo czas? Sprawd藕 nasze propozycje modu艂ów PrestaShop do Twojego sklepu internetowego na czarny pi膮tek.

Landing page

Dobrym pomys艂em na przedstawienie promocji na Black Friday w sklepie internetowym jest stworzenie odr臋bnej strony, tzw. landing page’a. Ogromnym plusem tego rozwi膮zania jest fakt, 偶e taka witryna skupia si臋 tylko na jednym temacie (w tym przypadku na czarnym pi膮tku). Dzi臋ki temu klient nie rozprasza si臋 pozosta艂膮 ofert膮, a przez to szcz臋艣liwie ko艅czy zakup. 

Ten modu艂 PrestaShop zawiera tak偶e dodatkowe funkcje, które wspomog膮 Twoj膮 sprzeda偶 podczas Black Friday.

  • Aktywne produkty z licznikiem czasu do ko艅ca promocji – limitowana promocja lepiej anga偶uje klientów do aktywnych zakupów.

  • Produkty, które dopiero pojawi膮 si臋 w promocji z tzw. opcj膮 produktów-zagadek (z ukrytym zdj臋ciem, nazw膮, cen膮 produktu oraz licznikiem odliczaj膮cym do startu promocji). Takie dzia艂anie pobudzi emocje oraz zainteresowanie klientów, którzy b臋d膮 odkrywa膰 kolejne cechy produktów promocyjnych. 

  • Produkty, które nie s膮 ju偶 dost臋pne w promocji.

Dodanie oferty na module PrestaShop Landing Page jest dziecinnie proste. Nie musisz zatem anga偶owa膰 specjalisty – sam dodasz wszystkie produkty, które maj膮 si臋 pojawi膰 w sklepie podczas Black Friday. Ponadto masz dost臋p do ca艂ej listy produktów, którym za pomoc膮 zaledwie 2 klikni臋膰 ustalisz pocz膮tek i koniec promocji. 

Je艣li wybierzesz nasze modu艂y PrestaShop, otrzymasz dodatkowo takie elementy jak:

  • gotowe projekty landing page dostosowane do najwa偶niejszych wydarze艅 w ci膮gu roku;

  • list臋 logotypów, które zadbaj膮 o wizualny aspekt Twoich promocji;

  • zestaw grafik do produktów zagadek;

  • gotowe schematy podsumowania oferty.

Zobacz, jak jeszcze pomo偶e Ci modu艂 PrestaShop Landing Page w przygotowaniach sklepu internetowego do Black Friday. SPRAWD殴 PRODUKT TUTAJ

Pop-up

Wielu sprzedawców twierdzi, 偶e wyskakuj膮ce okienka pop-up tylko denerwuj膮 wchodz膮cych na witryn臋. Nic bardziej mylnego – dobrze zaprojektowane potrafi膮 podnie艣膰 sprzeda偶 nawet o kilkadziesi膮t procent. Poza tym takie narz臋dzie b臋dzie doskona艂ym pomys艂em na poinformowanie klienta o trwaj膮cej akcji Black Friday.

Pop-upy wykorzystasz nie tylko podczas czarnego pi膮tku! 艢wietnie sprawdz膮 si臋 do przedstawienia takich informacji jak:

  • obecnie trwaj膮ce konkursy;

  • dodatkowe rabaty;

  • trwaj膮cy urlop;

  • zapis do newslettera;

  • bezp艂atna dostawa;

  • i wielu innych!

Modu艂 PrestaShop Pop-Up zawiera wiele funkcjonalno艣ci, w tym mo偶liwo艣膰 ustawienia:

  • terminu pojawienia si臋 okienka (np. na czas promocji w Black Friday);

  • opó藕nionego pojawienia si臋 pop-upu na stronie (np. po kilkunastu sekundach);

  • ró偶nych okienek pop-up w zale偶no艣ci od podstrony i miejsca przybycia klienta (np. Facebook, porównywarki cenowe);

  • tzw. exit pop-up, czyli okienka, które pojawi si臋 przy próbie wyj艣cia ze sklepu.

Poznaj dok艂adn膮 specyfikacj臋 produktu – SPRAWD殴 GO TUTAJ!

Pasek informacyjny z licznikiem

Wolisz ustali膰 akcje promocyjne na Black Friday na g艂ównej stronie sklepu internetowego? Pop-up kojarzy Ci si臋 z nachalno艣ci膮 i nie przepadasz za t膮 form膮 promocji? Poinformuj swoich klientów o limitowanej ofercie za pomoc膮 paska informacyjnego z licznikiem. 

Element ten mo偶e by膰 wy艣wietlany na ka偶dej podstronie tu偶 nad nag艂ówkiem Twojego sklepu lub na dole okna przegl膮darki. Takie umiejscowienie pozwala na szybkie poinformowanie odwiedzaj膮cego witryn臋 o trwaj膮cych akcjach i zach臋ci go do wzi臋cia udzia艂u w promocji.

Nie musisz pami臋ta膰 o tym, by za ka偶dym razem w艂膮cza膰 i wy艂膮cza膰 pasek informacyjny z konkretn膮 promocj膮. Ten modu艂 PrestaShop pozwala ustawi膰 kilka wariantów paska oraz zaprogramowa膰 czas, w którym powinien si臋 on wy艣wietla膰 klientom. Dzi臋ki temu odwiedzaj膮cy otrzymuj膮 aktualne informacje, a Ty mo偶esz spokojnie zaj膮膰 si臋 pozosta艂ymi sprawami firmowymi.

Du偶膮 zalet膮 paska informacyjnego jest jego ma艂a inwazyjno艣膰. Nie jest on tak krzykliwy, jak pop-up, a jego konfiguracja pozwoli Ci na dostosowanie go do estetyki Twojego sklepu internetowego. Dzi臋ki temu doskonale dopasuje si臋 do ca艂o艣ci komunikacji na Twojej stronie. 

Pasek informacyjny wykorzystasz do takich informacji jak:

  • nowo艣ci w ofercie;

  • produkcie w preorderze;

  • odliczaniu do ko艅ca promocji;

  • akcjach promocyjnych, np. w czarny pi膮tek;

  • trwaj膮cym urlopie;

  • przed艂u偶onym czasie dostawy.

Ju偶 teraz wgraj pasek informacyjny z licznikiem na Black Friday, dzi臋ki któremu przyci膮gniesz rzesze klientów. SPRAWD殴 PRODUKT TUTAJ!

Black Friday coraz bli偶ej. Nie czekaj d艂u偶ej i ju偶 teraz przygotuj swój sklep do tego 艣wi臋ta promocji. Zobacz pozosta艂e modu艂y PrestaShop, które u艂atwi膮 Twoim klientom zakupy, a Tobie biznesowe 偶ycie. Sprawd藕 je teraz!